آموزش بافت کلاه منگوله دار

 

دوستای هنرمندم سلام، امروز می خواهیم همراه هم کامواها با رنگ های مورد علاقه مون رو باهم ترکیب کنیم و این کلاه زیبا رو ببافیم. این کلاه که خیلی ساده است و سریع بافته میشه میتونه یه هدیه زیبا برای دوستان و اعضای خانوادمون باشه. پس بیاین با هم آموزش بافت کلاه منگوله دار رو شروع کنیم. برای بافت این کلاه لازمه که به آموزش های پایه بافتنی تسلط کافی داشته باشید. اگر هنوز بهاین آموزش ها مسلط نیستید به آموزش بافتنی مراجعه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که اگر تجربه بالایی در بافتن ندارید، می توانید از فیلمهای ذیل جهت فراگیری  پیش نیاز های مربوط به آموزش بافت کلاه منگوله دار بهره ببرید.

  1. آموزش سر انداختن بافتنی دو میل
  2. آموزش بافت از زیر با دو میل
  3. آموزش بافت از رو با دو میل
  4. آموزش کور کردن با بافتنی دو میل
  5. آموزش تصویری ساخت توپک کاموایی

وسایل مورد نیاز برای آموزش باف کلاه منگوله دار :

  1. 1 عدد کاموای که با شماره 1 در متن نشون میدیم( کامواها میتونن به رنگ های متفاوت یا یک رنگ باشند)
  2. 1عدد کاموای که با شماره 2 در متن نشون میدیم
  3. 1عدد کاموای  که با شماره در متن نشون میدیم
  4. میل های چند تایی یا دوسر باز ( میل هایی که برای بافت بدون درز مثل جوراب، دستکش و … استفاده میشوند ): یک دست 4میلی متری و 5 میلی متری
  5. نشانگردونه ها ، نخ و سوزن، گلوله های کاموایی برای تزیین کلاه

برای تهیه مواد و ابزار مورد نیاز این آموزش بر روی تصاویر زیر کلیک کنید

                         

معیار

17 تا دونه = 10 سانتی متر ، 24 رج = 10 سانتی متر در بافت ساده (یک رج از رو یک رج از زیر ) که با میل های بزرگتر بافته می شود . حتما باید معیار اندازه گیری خودمان رو بررسی کنیم . استفاده از هر سایز میل یک معیار جدید به ما میده. دور کلاه در حاشیه پائینی: 51 سانتی متر توجه : کلاه روی میل های چند تایی یا دوسر باز به صورت دایره ای در میاد.

در آموزش بافت کلاه منگوله دار چند مرحله داریم که در هر مرحله قسمت مشخصی از کلاه را میبافیم. دقت کنید اگر کاموا با رنگ های مختلف دارید این چند مرحله را دقیق پیش بروید و اگر کاموای یک رنگ دارید دیگری نیازی به تغییر مراحل ندارید و تا انتها پیش میروید.

مرحله اول:

از لبه یا حاشیه کلاه شروع می کنیم : با کاموای شماره 1 و میل کوچیکتر شروع می کنیم ، 84 دونه سر میندازیم . دونه ها رو به طور مساوی بین میل ها تقسیم می کنیم . شروع می کنیم به اضافه کردن دونه از اطراف ، فقط باید دقت کنیم که دونه ها پیچ نخورند. برای شروع هر دور دونه ها رو علامت گذاری می کنیم . دور اول ( در بافت دایره ای یک رج را یک دور می نامند ): * 2تا از زیر ، 2 تا از رو ، تکرار از * تا آخر رج مفهوم * : یعنی دستورالعمل بین دو ستار تکرار میشود دور 2-12 : دور اول تکرار می شود .

 مرحله دوم:

بافت بدنه کلاه : با میل بزرگترکار رو ادامه میدیم.

رج 1-12 :

همه رو از زیر می بافیم و با همون رنگ کاموا که شروع کردیم این مراحل رو ادامه میدیم تا به انتها.

دور 13-23:

با کاموای شماره 2 ادامه میدیم و همه رو زیر می بافیم .

دور 24:

* 14 تا از زیر ، نشانگر رو قرار میدیم و از * چهار بار تکرار می کنیم ، 14 تا زیر – 6 نشانگر به طور مساوی در هر حاشیه قرار میدیم ، قبل از شروع گذاشتن علامت ها دونه ها رو می شماریم .

تا اینجای آموزش بافت کلاه منگوله دار که خسته اتون نکرده!!! بیاین باهم ادامه بدیم.

مرحله سوم:

بافت قسمت تاج مانند کلاه

دور 25 :

میل سمت چپ رو از جلو داخل دونه های نبافته میل سمت راست می کنیم و دوتا رو با هم از زیر یکی می کنیم ، بقیه دونه هارو از زیر می بافیم تا 2 تا دونه قبل از دونه علامت گذاری شده بعدی ، بعد 2دونه را باهم از زیرمی بافیم ، نشانگر رو تکان میدیم ، از * تکرار میکنیم تا 72 تا دونه.

دور 26 :

همه از زیر

دور 27-34:

دور 25-26 رو تکرار می کنیم . در هر دور 12 تا دونه کم می کنیم – 24 دونه باقیمانده رو مثل دور آخر می بافیم .

دور 35 :

تکرار دور 1-12

دور 36 :

همه از زیر ، نشانگر رو بر میداریم اما علامت گذاری شروع دور رو میذاریم بمونه .

دور37:

*2 تا دونه را باهم از زیر می بافیم ، از * تکرار می کنیم . نخ رو می بریم ، طرف بلندتر نخ رو رها میکنیم . دم نخ رو از میان دونه های باقی مونده رد می کنیم و می کشیم تا انتهای کلاه جمع بشه . انتهای کار رو کاملا سفت می کنیم .

بافت کلاه در همین جا تموم میشه و میرسیم به مرحله درست کردن گلوله های رنگی

مرحله چهارم:

درست کردن گلوله های کاموایی :

میتونیم از دستگاه های مخصوص درست کردن این گلوله ها استفاده کنیم و با کاموای شماره 3 گلوله کاموایی حدود 5 سانتی متری درست کنیم و در انتهای کار به بالای کلاه بدوزیم .

امیدوارم از آموزش بافت کلاه منگوله دار لذت برده باشید و بافتن کلاهتون رو سریعتر شروع کنید.

اگر به بافتنی و قلاب بافی علاقه دارید پیشنهاد میکنم تریکو بافی رو شروع کنید و از آموزش بافت سبد تریکو هنری استفاده کنید

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا